Blog

Convenţii nescrise în designul web

Luni, 14 Martie 2011

De-a lungul timpului s-au stabilit niște convenții nescrise (unde le vezi? Intră pe câteva pagini web de renume) cu care s-a obișnuit fiecare utilizator al web-ului în timpul navigării pe site-uri. Ce sunt aceste convenții – sunt niște reguli care au fost adoptate de-a lungul timpului și au devenit deja ca o parte a designului web. Acestea ușurează navigarea utilizatorului pe site și îl lasă să se concentreze asupra unor lucruri mai importante, cum ar fi percepția corectă a mesajelor pe care dorește să le transmită brandul. Plus aceste convenții ușurează și viata designerilor web prin folosirea unor soluții predefinite la unele probleme, dându-i ocazia să se mobilizeze și să hotarască probleme mai complexe și particulare paginii web în cauză.

Citeşte în continuare...

   

Înţelegerea sarcinilor designului web

Luni, 14 Martie 2011


Designul web este mai degrabă o disciplină strictă decât o artă. Să vedem de ce. După wikipedia, termenul artă într-un sens larg desemnează orice activitate, care se bazează pe cunoştinţe, exerciţiu, percepţie, imaginaţie şi intuiţie. Într-un sens mai strict, se adaugă la cele de sus lipsa de funcţionalitate (practică), cunoaştere, estetică. Este modalitatea în care artistul comunică emoţiile, trăirile şi viziunea sa asupra anumitor aspecte. 
Pe de altă parte designul web are sarcina de a comunica mesajul unei entităţi către publicul ei ţintă. Este un vehicul pentru expresia sau comunicaţia de emoţii şi idei dintre o afacere şi audienţa ei şi nu dintre artist şi restul omenirii. La toate acestea accentul se pune pe funcţionalitate, eficacitate şi de multe ori simplitate.

Citeşte în continuare...

   

Importanţa simplităţii în designul web

Luni, 14 Martie 2011

Trist este faptul că majoritatea fuge de a fi simplu, de a avea o prezenţă online cât mai simplă şi efectivă. Şi afirmaţia “cît de simplu este...” e privită mai degrabă ca o jignire decât un compliment. Însă lucrurile simple sunt în esenţă geniale şi a ajunge la simplitate este un proces foarte complex.

Dacă vorbim despre importanţa simplităţii in designul web, atunci vei rămâne mirat probabil câte avantaje oferă simplitatea atât vizitatorilor paginilor web, cât şi creatorilor de pagini web.

Toata lumea are de castigat de pe urma simplitatii in designul web. De ce? Mai jos am scris doar cateva din avantaje:

Beneficiile utilizatorului – Paginile web se incarca mai rapid, ceea ce inseamna un interval de asteptare mai mic, de unde si economia timpului utilizatorului. Browserele web parseaza si “deseneaza” mai rapid pagina web, de unde si o rata de raspuns mai rapida a browserului. De obicei paginile simple sunt mai “curate” vizual, de unde vine si usurintade a scana pagina in loc de a o citi, ceea ce iarasi inseamna economia timpului vizitatorului.

Beneficiile in procesul de realizare a paginii web sunt de asemenea destul de importante, paginile web devenind mai usor de creat (la capitolul design), ceea ce inseamna profit mai mare, la fel si mai rapid de actualizat si construit. Utilizeaza mai putin spatiu pe server si daca sunt optimizate, genereaza mai putin trafic ceea ce inseamna o capacitate a serverului de a lucra fara overloaduri pe aceeasi banda cu mai multi vizitatori simultan. Si in cele din urma, paginile sunt mai simplu de facut compatibile cu cat mai multe browsere, de unde si o audienta mai mare.

Beneficiile designerului din simplitatea unei pagini web ar fi (inafara de profit – mai multe pagini web in acelasi interval de timp) si faptul ca poate acorda mai mult timp creativitatii si inovatiei.

Cum sa cream un design simplu? Nu e atat de simplu pe cat suna si pare, caci tocmai aceste layouturi simple necesita abilitati, experienta, creativitate si... curaj, lucrurile incepand sa para din ce in ce mai usoare doar cu timpul si cu experienta.

Intotdeauna cand exista doua solutii la aceeasi problema – se va folosi cea mai simpla solutie – aia e cea mai buna.

Layouturile simple, care sunt eficace(in materie de utilizabilitate) vor fi utile si pentru utilizatorii site-ului. Asa ca nu este nevoie de a alerga dupa a redescoperi designul web si dupa a complica mai mult lucrurile decat ele sunt deja. Un mesaj simplu va fi intotdeauna mai bine inteles decat unul complicat. Cateva instructiuni (pasi) vor informa mult mai bine utilizatorul decat intregi “manuale de utilizare” a site-ului.

Deci in majoritatea cazurilor, urmarirea simplitatii in design economiseste timp si bani si mai gaseste si loc pentru a gandi creativ asupra unor probleme mai de ansamblu a arhitecturii unui site. Si pentru aceste probleme daca se gasesc solutii atunci se va capata cu adevarat avantaje in lupta cu concurenta.

Deci marketerul trebuie sa  fie sigur ca brandul comunica pe web, este interactivtransmite ideile intr-un mod succint si bine formulat fiind “decorat” cu cele mai potrivite culori. A nu se juca cu rabdarea vizitatorului, caci acesta apreciaza faptul cand i se  economiseste timpul.

   

Comunicarea in cadrul unei pagini web

Luni, 14 Martie 2011

Când se realizează o pagină web este foarte simplu ca marketerul să fie înghițit de detalii, concentrându-se asupra elementelor de stil și decorațiunilor. S-ar putea să uite că pe acest site lumea va intra într-un final și va citi conținutul și probabil că supraîncărcarea cu elemente grafice vor face navigarea mai complicată în loc să simplifice lucrurile. Deci este important de avut în vedere că utilizatorii nu intră pe pagina web ca să dea nota 10 pentru design, ci pentru a găsi informațiile relevante pentru ei într-un interval cât mai scurt de timp. Deci cum un marketer pune la dispoziție vizitatorilor ceea de ce au nevoie?

Să vedem cum au procedat alții pentru a ajunge la o comunicare efectivă în mediile clasice zeci de ani în șir. Prin mediile de comunicare clasice am în vedere tot ce ține de print - broșurile, afișele, publicitatea trimisă prin poștă, etc. În acest domeniu există o vastă experiență, deci să vedem ce principii putem împrumuta de acolo.

Să începem cu modalitatea în care “lucrează” creierul uman. Acestuia nu-i place nimic mai mult decât consecutivitatea și sensul. Acesta caută întotdeauna când vede ceva nou și acest ceva nou în cazul nostru este pagina web. Dacă creierul nu găsește sensul și ordinea de care are nevoie, în curând pur și simplu va zice “de ajuns!” și utilizatorul va părăsi frustrat pagina web. Deci ... trebuie să fugim de a crea confuzii și mai degrabă mergem pe un design mai simplu însă mai lesne de înțeles, decât să facem vizitatorul să privească îndelungat și nedumerit monitorul și următoarea lui acțiune să fie click pe butonul “Close”.

Este important în schimb să se creeze regularitate (elementele importante formatate deosebit), grupare (elementele din același grup să aparțină sau să se încadreze într-o anumită formă) și să respecte un set de convenții nescrise care sunt respectate de utilizator (de exemplu faptul că logo-ul servește și pe post de buton către pagina principală, sau că link-urile sunt în majoritatea cazurilor de culoare albastră, etc.).

Se ține cont și de modalitatea în care se mișcă ochii – din momentul în care începem a citi, mișcăm ochii de la stânga la dreapta, deci prima privire este inconștient “primită” de catre colțul din stânga sus a paginii web.

A se avea grijă să nu se abuzeze de un set de prea multe culori și stiluri căci asta ar însemna saltul ochilor de la o culoare/stil la alta, refocusare constantă de unde și o frustrare a creierului din cauza lipsei de logică instinctivă, sens sau ordine.

Și, mai important decât acestea toate este ideea că marketerul trebuie să comunice un mesaj, nu să-l decoreze.